Groene A.P.P.E.L.S.

Voedingsadviesbureau

Crashdieet: zinvol of zinloos?

Afvallen. Het blijft een hot topic. Iedereen wil het liefst in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk afvallen, om daarna het behaalde gewicht natuurlijk ook zonder veel moeite te behouden. Klinkt dit voor jou ook aantrekkelijk?

Op internet vind je allerlei aanbiedingen van zo’n crashdieet. Kreten als: ‘snel afvallen!’, ‘Verlies tot 4 kilo per week!’ en ‘In 4 weken naar een platte buik!’ vliegen je om de oren.

De vraag is natuurlijk of zo’n crashdieet werkt op de korte termijn én op de lange termijn.

Wat is een crashdieet?

Als een dieet minder dan 1300 calorieën per dag bevat, dan spreek je al van een crashdieet. Ter vergelijking: normaal gesproken heeft een man gemiddeld 2500 calorieën per dag nodig en een vrouw 2000. Met een crashdieet kun je dus gerust zeggen dat je je lichaam tijdelijk uithongert. Vaak worden (dure) dieetproducten gebruikt om de 1300 calorieën binnen te krijgen. Wat zijn nu de voor- en nadelen van zo’n dieet?

Voordelen

De voordelen zijn dat een crashdieet op korte termijn werkt. Je zult inderdaad snel gewicht verliezen, misschien sta je zelfs versteld van het resultaat dat je behaalt. Als je bijvoorbeeld snel kilo’s wilt verliezen omdat je binnenkort een date hebt dan is een crashdieet een goede methode hiervoor. Dit is echter ook het enige voordeel.

Nadelen

Je lichaam uithongeren is niet zonder gevolgen voor je gezondheid. Doordat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt kun je hier klachten aan overhouden. Veel voorkomende klachten zijn vermoeidheid, hoofdpijn, verlies van spiermassa, uitdroging en misselijkheid.

Daarnaast gaat je lichaam in de ‘spaarstand’ omdat het zo weinig energie binnenkrijgt. Dit betekent dat je verbrandingssnelheid omlaag gaat, anders gezegd: de motor gaat langzamer lopen. Helaas blijft deze motor een tijd langzamer lopen, ook als je na het crashdieet weer normaal gaat eten. Dit betekent dat de kilo’s er weer aan zullen vliegen en waarschijnlijk eindig je zelfs op een hoger gewicht dan toen je begon. Dit is het zogenaamde jojo-effect.

Conclusie

Behalve gewichtsverlies op korte termijn zitten er dus vooral veel nadelen aan een crashdieet. Hoe kun je dan wel op de beste manier blijvend afvallen? Ga voor een persoonlijk voedingsadvies! De diëtist kijkt naar jouw situatie en stelt samen met jou een voedingsadvies op dat makkelijk is vol te houden, dat lekkere en natuurlijke voeding bevat en waarmee je geleidelijk maar blijvend zult afvallen.

Wil je toch graag heel snel kilo’s kwijt? Kies dan voor een crashdieet onder begeleiding van een diëtist, waardoor je steeds voldoende voedingsstoffen zult binnenkrijgen en ook begeleiding krijgt bij het aanleren van een nieuw voedingspatroon ná je crashdieet, zodat er geen jojo-effect zal optreden. Bij Voedingsadviesbureau Groene A.P.P.E.L.S. wordt gewerkt met natuurlijke voeding of met Prodimed, een medisch verantwoord dieet dat alleen door diëtisten mag worden voorgeschreven.

Waar kies jij voor??