Groene A.P.P.E.L.S.

Voedingsadviesbureau

De snackschaal!

Snacken. Iedereen houdt ervan. Maar voor sommigen van ons (of moet ik zeggen de meesten?) is het altijd weer lastig te bedenken wat we willen gaan snacken. Vaak ga je pas iets pakken als je al een beetje honger hebt. Helaas ben je dan sneller geneigd om iets ongezonds te pakken, zoals een koek of een stuk chocolade. Dan is het soms ook nog moeilijk om jezelf te beperken, want als je eenmaal de smaak te pakken hebt van dat lekkere koekje, dan is een tweede zo gepakt. Wat kun je hier nou tegen doen?

Boodschappen

Een manier is om geen ongezonde dingen meer in huis te halen. Koop voortaan alleen nog maar fruit, snackgroenten, gedroogd fruit, olijven, noten enz. Maar ja, ben jij sterk genoeg om door de supermarkt te lopen en voorbij alle rekken met lekkers te gaan? De supermarkt is er vaak zo op ingericht dat je wel langs de schappen met snoepjes, chips en chocolaatjes moet lopen. Je moet dus sterk in je schoenen staan om dat allemaal te weerstaan. Ga in ieder geval altijd zonder honger boodschappen doen, dat scheelt alweer enorm. Prima natuurlijk als deze strategie voor jou werkt!

Eetlijst

Een andere manier is om (samen met je diëtist) een eetlijst voor jezelf te maken, waarin je beschrijft wat je zoal gaat eten op een dag. Maak een bijbehorend boodschappenlijstje en ga daarmee naar de supermarkt.

De snackschaal!

Dan heb ik tenslotte nog een andere leuke methode. Maak voor de hele dag (of alleen voor ’s avonds) een snackschaal voor jezelf of voor het hele gezin. Vul de snackschaal met allerlei lekkere en gezonde dingen. Een greep hieruit:

  • Snackgroenten
  • Dip voor de groenten, zoals yoghurt met kruiden, humus of hüttenkäse
  • Fruit
  • Olijven
  • Groentechips
  • Toastjes met smeerkaas 20+, humus, sandwichspread, hüttenkäse of zelfgemaakte vissalade
  • Noten
  • Zaden
  • Gedroogd fruit
  • Leg er maximaal 1 koek of iets dergelijks bij

Zo’n schaal is toch nauwelijks te weerstaan? Je zult zien dat je je stukje fruit op deze manier met veel meer smaak eet. Maak voor jezelf als je thuis bent een schaal voor de hele dag. Pak de schaal er een aantal keer per dag bij en eet dan telkens een beetje. Zet het in de tussentijd in de koelkast. Besprenkel het fruit en de groenten eventueel met wat citroensap om verkleuringen tegen te gaan. Leg ’s ochtends op de schaal wat je wilt eten die dag en houd je daar dan ook aan. Als je moet werken kun je voor ’s avonds op de bank een schaaltje maken. Maak het dan een stuk kleiner en zet het lekker naast je op de bank om van te snacken.

Geniet ervan!