Groene A.P.P.E.L.S.

Voedingsadviesbureau

Gewicht, BMI, middelomtrek, lichaamsanalyse of eigen gevoel: waar kies jij voor?

Als je naar de sportschool gaat dan is er vaak een weegschaal die een analyse maakt van je lichaamssamenstelling. Dit is ook het geval bij een afslankstudio, zij maken daarnaast ook vaak gebruik van het meten van de middelomtrek. Thuis sta je op de weegschaal en de huisarts zegt iets over je BMI.

Er zijn dus allerlei manieren beschikbaar om je lichaamssamenstelling te meten. Maar welke manier is nou het beste? En wat is de BMI precies? In deze blog bespreek ik de meest gangbare methoden en ga ik uiteindelijk in op wat voor jou het beste werkt.

Gewicht

Een simpele manier om je gewicht bij te houden is om op de weegschaal te gaan staan. De voordelen hiervan zijn dat het makkelijk is om te doen, niet duur, je kunt het zelf thuis doen en het is redelijk betrouwbaar, mits je jezelf altijd op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip weegt, op dezelfde weegschaal. De nadelen zijn dus dat verschillende weegschalen ook vaak net een ander getal aangeven. De weegschaal moet wel op een harde ondergrond staan om een goed beeld van je gewicht te geven. Daarnaast is je gewicht niet alleen afhankelijk van je vetmassa, maar ook je spiermassa en vochtmassa, die beiden kunnen variëren. Aan het einde van de dag houd je bijvoorbeeld meer vocht vast en weeg je dus meer. Als je fanatiek sport tijdens een bepaalde periode dan neemt je spiermassa en dus ook je gewicht toe.

BMI

De BMI is een index die rekening houdt met de verhouding tussen je lichaamslengte en je lichaamsgewicht. Je berekent het door je gewicht in kilogrammen te delen door het kwadraat van je lengte in meters. Doordat deze index rekening houdt met je lengte, is het al iets preciezer dan je gewicht alleen. Helaas houdt ook deze index geen rekening met de samenstelling van je lichaam.

Middelomtrek

De middelomtrek wordt ook vaak (samen met de BMI) als maat genomen omdat vet in en rond de buik nadelig is voor je gezondheid. Mensen met een ‘peer’-figuur hebben dus lagere gezondheidsrisico’s dan mensen met een ‘appel’-figuur. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken. Adem uit en lees jouw middelomtrek af. In de praktijk geven de Body Mass Index (BMI) en de middelomtrek meestal dezelfde uitkomst. Als dat niet zo is, kun je beste het resultaat van de middelomtrek aanhouden, omdat deze het extra risico van te veel buikvet meeneemt.

Lichaamsanalyse

Er zijn verschillende weegschalen beschikbaar die ook je lichaamssamenstelling meten, zoals je vetmassa en -percentage, je vochtmassa en -percentage en je vetvrije massa en percentage. Vrijwel alle weegschalen met een vetmeetfunctie maken gebruik van bio-impedantie-analyse (BIA). Bij deze methode wordt een zwakke stroom door je lichaam gestuurd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het feit dat vet stroom veel slechter geleid dan andere lichaamsweefsels zoals spieren. Deze methode biedt echter geen waterdicht resultaat, o.a. vanwege de volgende redenen.

De hydratatiegraad van je lichaam heeft een sterke invloed op de meting. Zo is het moment op de dag van invloed, de mate van getraindheid, de hoeveelheid vocht die je gedronken hebt, of je net hebt gesport of niet, etc. Ook bij oudere personen, zwangere vrouwen en mensen met koorts kan de bio-impedantiemethode verkeerde resultaten opleveren.

Bij weegschalen die gebruik maken van bio-impedantie loopt een stroompje van de ene voet naar de andere. Door deze meetmethode wordt alleen het onderste deel van je lichaam betrokken bij de meting. Het is dus beter om een weegschaal te gebruiken waarbij je ook een handvat moet vasthouden met beide handen, op die manier wordt je bovenlichaam ook meegenomen.

Eigen gevoel

Staat het meten van je lichaam je tegen? Of vertrouw je liever op je eigen gevoel wat betreft je lichaam? Dan kun je ook gewoon in de spiegel kijken of naar je kleding kijken om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. Als je lichaamsbeeld niet verstoord is (zoals bijvoorbeeld bij bepaalde eetstoornissen het geval kan zijn) dan is dit een geschikte methode.

Welke methode werkt voor jou?

Uiteindelijk ben je vrij om te kiezen welke van de bovenstaande methode(n) je wilt gebruiken. Het draait tenslotte om jouw lichaam en jouw gevoel. Bovendien heeft elke methode zijn voor- en nadelen. Kies dus vooral een methode waar je je prettig bij voelt!

Welke methode werkt voor jou het beste?