Groene A.P.P.E.L.S.

Voedingsadviesbureau

Herfstgroente: pompoen

Nu is het echt ineens duidelijk dat de herfst is aangebroken, vind je niet? Als ik ’s ochtends opsta is het nog donker, buiten is het koud en regenachtig en overal schieten de paddenstoelen uit de grond. Brrrrr. In de herfst ben je ook sneller verkouden of voel je je grieperig. Wat helpt dan? Juist, even wat extra vitamines!

Stalletjes

Een typische herfstgroente die we allemaal kennen is pompoen. Als je een stukje over landweggetjes gaat fietsen kom je vast wel ergens een stalletje met eetbare pompoenen tegen langs de kant van de weg. Neem er eentje mee, vaak zijn deze pompoenen veel groter én goedkoper dan de pompoenen in de supermarkt. Pompoen is precies wat je nu kunt gebruiken. Er zit namelijk veel, en goed opneembaar ijzer in pompoenen. Dit komt door de vitamine C in pompoen.

IJzer is belangrijk bij het vervoeren van zuurstof door het bloed. Zuurstof is nodig bij het verbranden en verteren van de voedingsstoffen in de cellen. Zonder goede verbranding voel je je moe. Ook bevat pompoen vitamine B2, dat eveneens noodzakelijk is voor het vervoer van zuurstof door het bloed. Je krijgt er dus een energieboost van én het is goed voor je weerstand!

Bereiden

Dan kom je thuis met een flinke pompoen en vraag je je af wat je er allemaal mee kunt doen. Laat je vooral niet tegenhouden door het idee dat je het moet gaan schillen, dat hoeft namelijk helemaal niet, de schil is gewoon eetbaar. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je de pompoen goed wast. Daarna kun je het met een scherp en groot groente mes in helften of kwarten snijden, waarna je het draderige gedeelte met de pitten er met een kleiner mes of met een lepel uit kunt scheppen. Snijd het overgebleven vruchtvlees in niet al te kleine blokken voor soep of in parten om te roosteren.

Pompoenpitten

Tip: gooi de pompoenpitten niet weg, deze zitten namelijk boordevol goede vetzuren, vitaminen en mineralen! Haal de pitjes eruit en wrijf ze goed schoon met een theedoek (aan keukenpapier blijven ze plakken). Verwarm de oven voor op 100 graden en spreid de pitten uit op een bakplaat. Leg ze een half uur in de oven zodat ze goed gedroogd worden. Daarna kun je ze hartig maken door er bijvoorbeeld zout en kruiden naar keuze aan toe te voegen, zoals paprikapoeder, chilipoeder en knoflookpoeder. Ook kun je ze zoet maken door er honing en kaneelpoeder aan toe te voegen. Overgiet ze vervolgens met een beetje zonnebloemolie en rooster ze in de oven op 150 graden totdat ze licht krokant en goudgeel zijn. Dit duurt ongeveer 30 tot 45 minuten. Nu heb je een lekkere en gezonde snack voor ’s avonds op de bank.

Recepten

Pompoensoep wordt het meeste gemaakt, dat is ook echt super lekker. Veel kinderen vinden het ook heerlijk, vanwege de zoetige smaak. De soep is ook vrij gemakkelijk te maken, een kwestie van de pompoenstukjes koken, een bouillonblokje toevoegen en pureren met de staafmixer. Maak de soep extra lekker door paddenstoelenbouillon te gebruiken. Roer er in de soepkommen wat kookroom (light) doorheen en bestrooi de soep tenslotte met een topping naar keuze, zoals gebakken uitjes of geroosterde pompoenpitten.

Je kunt de pompoen ook roosteren in de oven, eventueel samen met andere herfstgroenten. Nog een idee: maak er pannenkoeken van, door de gekookte pompoenblokjes te mengen met (soja)melk, volkorenmeel en ei (verhouding: 300 g pompoen, 125 g volkorenmeel, 250 ml melk en 1 ei). Eet de pannenkoeken met (zelfgemaakte) appelcompote erop. Een super lekker herfstrecept en geliefd bij kinderen!

Eet smakelijk :)