Groene A.P.P.E.L.S.

Voedingsadviesbureau

Heerlijk! De feestdagen komen er weer aan. Ik ben zelf dol op kerstmis, ik kan zo genieten van de gezellige sfeer in huis. Kerstboom opgetuigd, kaarsjes aan, kerststukje op tafel, familie bij elkaar en natuurlijk lekker eten erbij!

Maar dat lekkere eten is niet voor iedereen zo aantrekkelijk, bijvoorbeeld als je net bezig bent met wat gewicht te verliezen door een gezond eetpatroon te volgen. Dan zie je er misschien zelfs wel een beetje tegenop. Hoe kom je de feestdagen nu zo goed mogelijk door? Naar mijn idee heb je eigenlijk drie keuzes over hoe je ermee om kunt gaan:

  1. Je kiest ervoor om gewoon met iedereen mee te eten en na de feestdagen je voedingspatroon weer op te pakken. Die tijd zul je dan waarschijnlijk niet afvallen en misschien zelfs wat aankomen, maar als je dit accepteert dan is er niets aan de hand..
  1. Je eet gewoon mee van de kerstdiners, kerstontbijtjes, hapjes op oudejaarsavond enz., maar op andere momenten tijdens de feestdagen let je extra op: je compenseert dus een beetje door bijvoorbeeld geen snoep of koek te eten buiten de feestelijke eetmomenten op.
  1. Je let ook op tijdens de feestelijk eetmomenten: kies dan voor magere vleessoorten of voor vis, wees matig met vette sausjes, kies voor drankjes zonder calorieën erin, eet niet door tot je helemaal vol zit, wees matig met gefrituurde producten en eet volop groenten en fruit.

 

Eigenlijk zijn alle opties goed. Het gaat er vooral om waar jij voor kiest en waar je je goed bij voelt. Het belangrijkste is dat je gewoon je eetpatroon weer oppakt als de feestdagen voorbij zijn. Denk dus niet: ‘nu is alles toch al verloren’. En… ga lekker veel bewegen, ook tijdens de feestdagen!  Ga bijvoorbeeld heerlijk met de hele familie even wandelen, speel met je kinderen, neefjes of nichtjes of ga een eindje fietsen met je partner. Zo kun jij ook lekker genieten tijdens de feestdagen!