Groene A.P.P.E.L.S.

Voedingsadviesbureau

Eindelijk, de lente is aangebroken! Ik geniet volop van het mooie weer, en jij waarschijnlijk ook. Je kunt lekker buiten gaan zitten met een boekje, maar je kunt er ook voor kiezen om fijn een eindje te gaan wandelen, fietsen of hardlopen. Of ga naar de speeltuin met je kinderen en doe lekker met ze mee. Kortom, dit is een ideaal moment om wat meer beweging in te bouwen in je leven!

Eigenlijk weet iedereen wel dat het gezond is om dagelijks in beweging te komen. En het is niet alleen goed voor je lichamelijke gezondheid, het biedt ook vele andere voordelen. Een greep hieruit: (buiten) bewegen zorgt voor een betere bewustzijn van de natuur, het zorgt voor (mentale) ontspanning en het geeft je positieve energie. Als je gaat bewegen in een groep kan het ook fijne sociale contacten opleveren.

Veel mensen zeggen: ‘Ik voel me zo futloos, het werk, mijn sociale leven en de kinderen slokken al mijn energie op’. Juist dan: gaan! Want de remedie tegen een futloos gevoel is actie. Mensen die meer bewegen hebben minder kans op depressies. Al tijdens het sporten maakt vermoeidheid plaats voor nieuwe energie.

Bewegen verhoogt ook de stofwisseling (via spieropbouw en vetafbraak), een belangrijk wapen in het voorkomen en het bestrijden van overgewicht. Vandaar de uitspraak: “Het beste dieet is een dieet met een flinke portie beweging.”

Wanneer beweeg je nou voldoende? Je beweegt voldoende wanneer je minimaal vijf dagen in de week, 30 minuten per dag, in blokken van tenminste 10 minuten matig intensief beweegt. Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB). Ben je jonger dan 18 jaar, of heb je overgewicht, dan is 60 minuten bewegen per dag de norm. Je beweegt matig intensief wanneer je een iets hogere hartslag krijgt en sneller gaat ademhalen. Onder matig intensieve beweging valt bijvoorbeeld stevig wandelen, achter de hond aan rennen of fietsen.

Je hoeft dus niet per sé te sporten om aan de norm te voldoen. Wel is het beter om minimaal eens per week een half uurtje te sporten. Met sport bouw je namelijk spieren op, wat dus zorgt voor een hogere stofwisseling en een sterker lichaam. De meeste sporten zorgen ook voor een betere coördinatie en een betere flexibiliteit, wat leidt tot een gezonder lichaam dat minder gevoelig is voor blessures.

Ben je al overtuigd? Op welke manieren kun jij meer beweging toepassen in je dagelijkse leven? In mijn volgende blog geef ik tips hierover!