Groene A.P.P.E.L.S.

Voedingsadviesbureau

Goede voornemens

Het is eigenlijk elk jaar weer hetzelfde. In januari vliegen de goede voornemens ons om de oren. Om precies te zijn heeft 78% van de Nederlanders goede voornemens voor het jaar 2015. Volgens een rondvraag van het ING economisch bureau staan afvallen, meer bewegen of sporten en minder snoepen of snacken in de top 5 van de meest gemaakte goede voornemens. In mijn directe omgeving kan ik inderdaad al een paar mensen noemen die een of zelfs meerdere van deze voornemens hebben. Helaas blijkt het in de praktijk niet zo makkelijk om een goed voornemen vol te houden. Hetzelfde onderzoek van het ING wijst uit dat 81 procent denkt de belangrijkste goede voornemen zeker of waarschijnlijk wel vol te gaan houden. Dat is misschien wat te positief gedacht.. Want vorig jaar lukte het maar één op de vier Nederlanders hun goede voornemen het hele jaar vol te houden.

Hoe ga jij er nu voor zorgen dat jij je goede voornemen wél kan volhouden?

Ik zal je enkele tips geven.

  1. Probeer je doelen SMART te stellen, dat wil zeggen:
  • Specifiek. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je twee keer per week gaat sporten: een keertje hardlopen op dinsdag en squashen op vrijdag. Dat is veel specifieker dan dat je bijvoorbeeld zegt: ik ga meer sporten.
  • Meetbaar. Geeft bijvoorbeeld een getal weer als je wilt afvallen: voor 1 juli wil ik graag 3 kilo aan gewicht verloren hebben. Zo kun je ook nagaan of je je doel bereikt hebt.
  • Acceptabel. Stel wel een doel op dat ook echt nodig is en handig voor jou en je omgeving, ga bijvoorbeeld niet meer sporten als je al twee keer in de week sport en je man ook graag enkele avondjes wil sporten en tijd met jou wil doorbrengen.
  • Realistisch. Je doel moet haalbaar zijn, zodat je er niet tegenop ziet om het te bereiken. Als je nu bijvoorbeeld drie snackmomentjes per dag hebt, dan stel je als doel op om twee snackmomentjes te hebben in plaats van helemaal geen. Stel ook niet meer dan twee voor jou belangrijke doelen op.
  • Tijdsgebonden. Stel vast wanneer je je doel bereikt wil hebben, geef dan een specifieke datum weer.
  1. Formuleer het voornemen positief, dit werkt stimulerend. Beschrijf dus wat je wilt in plaats van wat je niet wilt.
  1. Stel anderen op de hoogte van je goede voornemens en bespreek tegelijk hoe ze je eventueel kunnen helpen om het voornemen te halen.
  1. Heel belangrijk: wees mild voor jezelf! Als je te streng naar je gedrag kijkt en een dagje je voornemen niet haalt, dan ben je geneigd om het bijltje er helemaal maar bij neer te gooien. Denk liever dat er morgen weer een dag is en accepteer dat het vandaag wat moeilijker ging.

Geloof in je eigen kracht!