Groene A.P.P.E.L.S.

Voedingsadviesbureau

Heb jij een vitamine D tekort?

Vorig jaar op een feestje zag ik opeens dat een vriend van mij zich niet zo goed voelde. Hij vertelde me dat hij last had van slaapproblemen. Ook gaf hij aan spierkrampen te hebben en pijnlijke gewrichten. Wat vervelend, waar zou het aan kunnen liggen? Geen moment dacht ik aan een mogelijk vitamine tekort.

Laatst sprak ik hem weer en wat hij me toen vertelde vond ik toch schokkend. Zijn klachten waren eerst verergerd en hij had zelfs last gekregen van een depressie. Na een lang traject van o.a. huisarts, reumatoloog en psycholoog was de oorzaak van zijn klachten gevonden. Via een collega van de reumatoloog die tipte om te testen op vitamine waarden in zijn bloed, zijn de medici er pas achter gekomen dat een vitamine D tekort de boosdoener was. Je kunt je misschien voorstellen hoe mijn vriend zich toen gevoeld moet hebben..

Hoe zorg je nu voor voldoende vitamine D? Je weet waarschijnlijk wel dat vitamine D in de huid wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht. In Nederland schijnt gemiddeld maar 5 maanden (mei t/m september) tussen 11.00 en 15.00 uur de zon krachtig genoeg om voldoende vitamine D aan te maken in je lichaam. Voorwaarde is wel dat je hoofd en handen onbedekt zijn en niet ingesmeerd met zonnebrandcrème. Je kunt ook een beetje vitamine D halen uit voeding. Vooral vette vis, zoals zalm, makreel en haring, is rijk aan vitamine D. Er zit weinig in eieren, margarine en halvarine en heel weinig in vlees en roomboter.

Een tekort aan vitamine D in de herfst en winter is dus een serieuze bedreiging en komt vaker voor dan we denken. Een vitamine D supplement is dan geen verkeerde keuze. Het Voedingscentrum adviseert in ieder geval een supplement van 10 microgram extra vitamine D voor de volgende groepen:

  • kinderen tot de leeftijd van 4 jaar
  • personen van 4 tot 50 jaar met een donkere huidskleur
  • vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
  • vrouwen van boven de 50 en mannen van boven de 70 jaar
  • vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen

Bepaalde groepen hebben volgens het Voedingscentrum het dubbele (dus 20 microgram per dag extra) nodig:

  • Personen die osteoporose hebben of in een verzorgings- of verpleeghuis wonen
  • Vrouwen ouder dan 50 jaar en mannen ouder dan 70 jaar die weinig buiten komen
  • Vrouwen ouder dan 50 jaar die een sluier dragen

Wil je weten hoe het met jouw vitamine D voorraad gesteld is? Laat je dan eens testen door bloed te laten prikken via je huisarts. Als je weinig buiten komt en/of geen vis eet, dan is het verstandig om een supplement van 5 tot 10 microgram vitamine D te gaan gebruiken, vooral in de herfst en winter. Let wel op dat je onder de bovengrens van 100 microgram vitamine D per dag blijft (25 voor baby’s tot 1 jaar en 50 microgram voor kinderen van 1 t/m 10 jaar). Langdurige te hoge inname van vitamine D door supplementen kan namelijk schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inname van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie.

Om terug te komen op mijn vriend, door vitamine D ampullen te gebruiken op advies van de arts is hij nu van zijn klachten af. Zo simpel kan een behandeling dus zijn!